pátek 2. září 2016

Klasické kynuté těsto mojí babičky


Poslední roky mám ráda dlouhodobé projekty. Věci, které člověk začne dělat a tak nějak pokračuje dál a dál, i když se zdá, že to drhne, i když má občas pocit, že to nemá moc smysl, i když v tom zůstane nakonec sám. Jako třeba tenhle projekt - Hanibar. Existuje už něco přes rok a začal úplně jinak, s jinou vizí a jiným záměrem. Mělo se jednat o sdílení receptů, o obohacování jedné či druhé kuchyně, o spolupráci. Nakonec se z toho vlastně stala moje kuchařka, kde si uchovávám recepty, které budu vařit v budoucnu a chci je mít při sobě kdekoliv, kde je internet (což je v dnešní době skoro kdekoliv :)) Věci se mění, ale mám tak nějak zálibu pokračovat v tom, co jsem začala.

Čímž chci říct, že i když jsem poslední recept přidala před dvěma měsíci - nekončím.
A když další recept přidám zase za dva měsíce - nekončím.
Dokonce neskončím ani kdyby ty prodlevy byly mnohem delší.

Protože jsem Hanibar chtěla. Chci. 

A budou doby, kdy sem dám taky dva recepty týdně, třeba proto, že jsem se naučila dělat boží domácí karamel a chci si sem konečně napsat recept na chilli con carne.

A taky se stane, že sem nedám nic celé prázdniny, protože máme spoustu projektů na domečku, protože výlety, dovolená, protože trávím čas s rodinou, protože po večerech maluju se sestřenkou a učím se chodit po strništi bosa a protože vařím s babičkou. Nasávám recepty, inspiraci, pohodu, vesnický život, tradice. A to pak následně vařím.

Jeden takový recept z prázdnin sem přidám hned. Mohlo by se to tak jmenovat "jak nás babička učila plést domácí housky". Nebo "jak přinutit sestřenici otročit na plantážích borůvek". Popřípadě "kynuté těsto - po tisíci nezdarech konečně vítězství". Ale nazvu to klasicky a to kynuté, multifunkční těsto mé babičky, která je pro mě studnicí staročeské kuchyně a pohody domova. 


S tímhle těstem můžete dělat hromadu věcí: péct koláče s drobenkou, péct housky a rohlíky naslano. Dál se používá na štrůdly a záviny, na langoše, někdo ho používá i na pizzu. Dají se z něj udělat kynuté ovocné knedlíky, můžete z něj vyrobit obligádní buchty, moravské koláče, když ho uděláte řidší, dostanete božské lívance! Upečete z něj vánočku i velikonoční mazanec. Vytvoříte briošky, koblihy i šneky se skořicí. S trochou cviku zvládnete i donuty a dokonce trdelník!

Potřebujeme 7 ingrediencí: mouku, cukr, tuk, mléko, kvasnice, sůl, vejce.


Babička si je vždycky přeříká a počítá je na prstech.


Dohromady je to:

  • 450 g mouky
  • 4 lžíce cukru
  • půlka čajové lžičky soli
  • 1 kostička droždí
  • 300 ml mléka
  • 50 g másla / Hery
  • vejce




Jak na to:


Ohřejte 300 ml mléka - teplotní stupeň - aby bylo teplé a ne horké. Přidejte 1 lžíci cukru a rozdrobte kvasnice. Promíchejte a počkejte 5 minut.


Rozpustťe si 50 g másla / Hery.


Směs s kvasnicemi po těch 5 min vypadá asi takto:


Ve větší míse smíchejte 220 g mouky, 3 lžíce cukru a půl lžičky soli. 


Do promíchané sypké směsi přímíchejte kvasnice.


Přidejte rozpuštěný tuk a vejce a promíchejte.


Tady přidávejte tolik mouky, aby z těsta byl málo lepivý bochánek. Cca 230 g mouky.


Přikryjte utěrkou a nechte vykynout cca hodinu.


Po hodině bude těsto vypadat asi takto:


A teď nastává ten moment, kdy je možné z těsta vytvořit asi milion různých pokrmů, slaných i sladkých, Pro malou ukázku si přečtěte úvod...

Já jsem se rozhodla pro klasický ovocný koláč a domácí houstičky. Koláč jsem upekla s letními bobulovinami - borůvkami, třešněmi a muchovníkem, neboli indickou borůvkou.

Vyválela jsem těsto na plech, cca 3mm silné.


Poskládala jsem na něj dostatek ovoce.


Které jsem podrobila drobenkou (200g mouky, 150 g cukru, 50g másla - hníst, dokud nevznikne drobenka)


Pak jsem ho dala péct, než zezlátly okraje.


Byl prostě vynikající!
I když můj favorit je určitě borůvkový. 
Nebo tvarohový s meruňkami.


A ze zbytku těsta jsem upletla housky, stejně, jako se holkám pletou copy. Houstičky jsem potřela rozšlehaným vajíčkem, posypala mákem, kmínem a solí.


S tímhle těstem můžete dělat strašnou spoustu věcí a vážně hodně české kuchyně z jeho základu vychází. Mě nikdy kynuté těsto moc nešlo. Vždycky mi splasklo a nepovedlo se mi, ale tohle, tohle se mi povedlo pokaždé. A to i když jsem půlku mouky nahradila špaldovkou. 

Nemůžu se dočkat, až si na podzim nebo v zimě upeču v kamnech pravé, domácí povidlové, makové a tvarohové buchty. A kovářovi ke snídani křupavé a jemné houstičky. 

Upečte si je se mnou :)

H.






Žádné komentáře:

Okomentovat