úterý 14. června 2016

Babiččina bezová šťáva


Bezová šťáva patří mezi ty nejhezčí věci v létě. Proto si ji každý rok připravuju tolik, že mi vydrží i na zimu - já chci mít totiž léto celoročně. Kromě úžasné vůně a neopakovatelné chuti má také spoustu zdraví prospěšných účinků a obsahuje mnoho super věcí - o tom si můžete více přečíst v mém loňském článku o černém bezu. Mezi její další přednosti také patří to, že co do výroby patří mezi nejlevnější šťávy (vzhledem k tomu, že si hlavní surovinu zdarma natrháte) a také mezi ty nejzdravější. Je to rozhodně lepší varianta, než do sebe lít chemické šťávy z obchodů. Které mimochodem také dělají s příchutí bezu, protože je prostě bezkonkurenční!

Správných receptů na bezovou šťávu je asi tolik jako receptů na "tu pravou" svíčkovou. Suroviny jsou podobné, ale liší se poměrem a metodou přípravy. My máme samozřejmě také ten svůj nejlepší recept a ačkoliv se jedná o rodinné stříbro, podělím se o něj s vámi. Protože bezovka od mé babičky je prostě ta nejlepší, jakou jsem kdy pila a chutná jako moje dětství na chalupě v Krkonoších - sladce, neopakovatelně a nostalgicky.

Na cca 4,5 litru potřebujeme: 


  • 100 květů černého bezu (přibližně)
  • 3 litry (převařené) vody
  • 3 kg cukru 
  • 70g kyseliny citronové
  • 1 citron

  • 4-5 skleněných lahví s uzávěrem
  • trychtýř
  • hrnec, vařečku...


Jak na to:


Natrhejte si cca 100 květů černého bezu, momentálně roste vážně všude. Trhejte ho samozřejmě dál od silnic a pokud možno za slunečného počasí, aby na něm byla spousta pylu. Až ho přinesete domů, rozložte ho a nechte hmyz, aby z něho v poklidu odešel. Potom květy namočte do 3 litrů převařené vody a nechte louhovat 24h. 


Je důležité nenechat bez louhovat déle, ani když nestíháte, ani když se vám fakt nechce šťávu dodělat. Věřte mi:


Namočený bez (po těch 24h, ne déle) opatrně vyndejte a vymačkejte, poté přeceďte. 


Vezměte bezový nálev, cukr, kyselinu citronovou a šťávu z jednoho citronu, smíchejte a přiveďte k varu, ale vyloženě nevařte. Prostě počkejte, až začne vřít a vypněte sporák. 


Zatímco se směs dostává k bodu varu, tvoří se na ní pěna a tu je třeba sbírat. Mě se osvědčilo jemné sítko. 


Když je směs čirá a horká, nalijte ji do předem sterilovaných sklenic. 


Sklenice zavíčkujte a položte, tím se šťáva zakonzervuje. Pokud ji lijete do zavařovaček, otočte je dnem vzhůru.


Počkejte, až vychladnou a užívejte si letní mňamku. Pokud sklenice správně sterilujete, šťáva vám vydrží až 1 rok. Já momentálně dopíjím poslední lahev z minulého roku a plánuju, kolik jich asi stihnu letos. Vzhledem k tomu, že jsem zatím udělala dvě várky a tři mi stihly zplesnivět (práce....), nevím nevím. Každopádně zítra vařím další dávku a vyrážím na bez, ať se nám ten náš sklípek začne plnit zásobami na vzdálenou zimu.

H.



Žádné komentáře:

Okomentovat