čtvrtek 6. srpna 2015

Poctivá rajčatová polévka s cuketkou


Vedro k zbláznění. Zatímco píšu tyhle řádky, ovívá mě větrák, z čehož mi vysychá pravá čočka. Omluvte proto gramatické chyby a další výpadky, tyhle tropy už nedělají dobře ani mně. A to jsem chvíli v tropech (no dobře, subtropech) žila.

Tenhle typ počasí přináší otázku co si uvařit k obědu, aby to nebyl stále jen salát (či salát v rozmixované podobě – gazpacho).  Protože vyznávám, že by se mělo jíst, co právě roste, nejlépe od lokálního zemědělce a vůbec nejlépe – z vlastní produkce, prošla jsem klasicky zahradou a rozhodla se uvařit svou nejmilejší letní polévku.

Jednoduchá jako teplotní facka, kterou dostanete pokaždé, když vyjdete ven z budovy. Jediné, co na ni potřebujete, jsou rajčata a cuketa. Kdo chce, tak troška soli a hrstka bazalky, kápnuto oleje, aby bylo na čem osmahnout cuketky. Toť vše. V jednoduchosti je prostě krása.

Takže ještě jednou…

Potřebujeme:
  • Rajčata (cca 1 kg)
  • Cuketa (cca 2 ks)
  • Sůl
  • Bazalka (hrst)
  • Olej (já smažím na kokosovém)

Jak na to:

Způsoby jsou v podstatě dva. 

Buď rajčata pokrájíte a s troškou vody dáte vařit, nebo je nejdřív rozmixujete. 

Protože jsem novopečenou majitelkou nejdokonalejšího mixéru na světě a mixuju vážně všechno, co mi přijde pod tlapičku, osobně jsem rajčata umixovala. Ale jen tak jemně, mám ráda polévku „s kouskama“.


Když rozmixujete syrová rajčata, nedostanete z nich sytě rudou barvu, ačkoliv použijete bio, domácí atp. Je to způsobeno lykopenem - červeným barvivem, které dělá rajčata červenými. Lykopen se totiž uvolňuje - a je lépe zpracováván - až po tepelné úpravě. 

A proto já svoji polévku vařím. Plus taky proto, že mi to prostě víc chutná. Navíc nemám ráda růžovou a ta polévka za syrova růžová je...

Do rozmixovaných rajčat přidáme hrst bazalky, buď nasekanou, v celku... podle chuti. Já ji maličko proženu mixerem. Přidáme bylinku do polévky spolu se solí (dle chuti), přivedeme k varu a vaříme cca 5 min.

Mezitím si na pánvi rozpálíme olej a osmahneme nakrájené cukety.


Měly by vypadat přibližně takto - někde dohněda osmahnuté - mají pak speciální nasládlou chuť. 

 A nakonec, do uvařené polévky přimícháme osmahnuté cuketky. Lahoda největší. 


Sice se polévky většinou jedí zatepla... ovšem v tomhle vedru - nejsem sebevrah. A tak si ji pěkně nechám vystydnout do pokojové teploty (což je v tomhle vedru stejně něco ke 40°C) a baštím a baštím a baštím...

Baštěte se mnou! 

H.

Zdroje:
Hanina a její svět růžových poníků a modrých delfínů, co se loučí pozdravem Sbohem a díky za ryby! 



Žádné komentáře:

Okomentovat