čtvrtek 30. července 2015

Pikantní nakládané cuketky s kurkumou a česnekem


Urodila se mi spousta cuket. A není to běžný nářek nad přílišnou hromadou jednoho druhu zeleniny, která se zahrádkáři omylem stala, je to výraz největší spokojenosti. Přesně s tímto záměrem jsem jich totiž také deset sazenic na jaře vysela a obětavě je chodila zalévat a plít přes tři měsíce. Doslova teď sklízím plody své (a přítelovy) práce.



Miluju cukety. (Proč bych si jich také tolik sázela, kdybych je nesnášela, žeano… :)) Jsou naprosto geniálním druhem zeleniny, se kterým se dá dělat snad úplně vše. Smažit řízečky v trojobale, grilovat, zapékat jako lasagne, zapékat normálně (rozuměj překrojené napůl, vydlabané „s něčím“), používat do rozličných zeleninových směsí, jako základ do polévek či si je smahnout na trošce oleje jako příloha k masům. Cukety se dají zpracovat i nasladko do různých buchet a koláčů (o tom zase příště) a tímto je tedy vyhlašuji za jednu z nejgeniálnějších druhů zelenin. Howgh.

Musím ale přiznat, že po čase, kdy denně sklízím několik těchto macatých krasavců (stále si nestěžuji!), nastala ona nečekaná chvíle, kdy i já jich začala mít maličko dost. Ne přímo po krk, ale tak určitě po prsa. Přišla zákeřná otázka – co s nimi? Sušit cuketky mě moc neláká, mrazit je ani nezkoušejte. Vznikne z nich divná břečka. Jenže přeci nenechám své s láskou vypiplané, na vlastní zahrádce rostlé bio cukety shnít! (Ehm… i to se stalo.) Odpověď přišla v podobě Apetitu, kde jsem objevila recept na nakládané cukety, kterým jsem se inspirovala a upravila si ho k obrazu svému. Moje verze je tedy zde:

Potřebujeme:
  • 500 g cuket
  • 200 g cibule
  • 6 stroužků česneku
  • 500 ml jablečného octa
  • 100 g cukru
  • 2 polévkové lžíce soli
  • 1 lžička pepře celého
  • 1 lžička kurkumy
  • 1 lžička chilli
  • 1 lžička hořčičného semínka
  • 1 lžička koriandrového semínka


Jak na to:
Cuketu upravíme tak, abychom měli mísu plátků jako je tato:


Můžete ji nastrouhat na tzv. mandolíně či na obyčejném struhadle a to na této straně:


Pokod nevlastníte ani jedno, zkuste cuketu krájet na plátky, ovšem bude to trvat déle. Protože já sklízím až cukety maličko větší než dvaceticentimetrové (což se doporučuje), překrojila jsem si cuketu na 4 dílky, které jsem nastrouhala na struhadle na plátky. Když budete mít menší cuketky, není to třeba.

Připravíme si cibuli – nakrájíme ji na tak velké kousky, jaké chceme v zavařenině mít. Osobně jsem připravovala více várek a měla jsem více variant – od cibule nakrájené nadrobno až po cibuli velkou jako nakrájené cukety. Dle gusta :) Cibuli přidáme do mísy k nakrájené cuketě a posypeme dvěma polévkovými lžícemi soli.


Zalijeme studenou vodou (cca litr) a necháme pracovat asi hodinu.


Mezitím si připravíme nálev - smícháme jablečný ocet, cukr a koření a přivedeme k varu. Odstavíme. 

Po hodině cukety slijeme, necháme okapat a smícháme s nálevem, přidáme na plátky nakrájený česnek.


Směs zahřejeme a přivedeme opět k bodu varu. Necháme minutu vařit. Směsí poté plníme sterilizované sklenice.


Naplněné sklenice na chvíli (cca půl hodiny) obrátíme dnem vzhůru. Kdo chce, může ještě sklenice dále sterilizovat - "upéct" je v troubě na pekáči s vodou (naplněné cca do poloviny výšky sklenic) na 20 minut a cca 100°C.  


Výsledný produkt nechte odležet alespoň 14 dní, spíše měsíc. Skladujte na temném a chladném místě, ideálně v ledničce...i když kdo z nás má nafukovací lednici aby tam narval desítky sklenic s cuketami. Postačí sklep, popřípadě jiné chladnější místo. 

Cuketky podávejte ke tam, kde byste podávali jinou nakládanou zeleninu. Výborně také doplní asijské pokrmy a můžete si je dát i jen tak, na domácí chleba s máslem.

Cuketám zdar!

H.

Zajímavé odkazy a zdroje:
Časopis Apetit, 2015, červnové a červencové vydání 
http://www.receptyonline.cz/recept--nakladane-cukety--13658.html












Žádné komentáře:

Okomentovat