úterý 18. srpna 2015

Originální (a levný) porcelán s duchem

Zbožňuju starý, modrobílý porcelán z Dubí, tzv. cibuláky.

Tyhle

A taky tyhle


A všechny jim podobné.

Miluju je horoucí láskou a až budu velká (a bohatá) holka, tak si je pořídím. Mají jen jednu malinkatou chybu… a tou je cena. Jooo za kvalitu se holt platí. Nicméně existuje jistá, dost pravděpodobná verze, že by mi můj krásný, opečovávaný, český, modrobíle vyšívaný porcelán vymlátili budoucí potomci, současný muž a ano, i moje maličkost. Možná že ta zejména, přeci jen, manipulovat s nimi budu především já. A víte co, možná i výhradně :D

Trošku mám pocit, že by se u nás mohla odehrát druhá verze Monicy z Přátel a jejích svatebních talířů.


Jak jsem již řekla, když bůh dá, jednou se mi tyhle skvosty budou usmívat z poliček, ale do té doby (a možná i po ní) je potřeba něco, z čeho se dá jíst. Porcelán, který je levný, originální, úžasně doplňuje kuchyni a její atmosféru. Porcelán, který je ale zároveň nahraditelný. Aby střepy byly přijímány jako dosud – s úsměvem a příslibem, že „střepy jsou štěstí“.

Přemýšlela jsem a přemýšlela, až jsem byla osvícena! Při projíždění různých DIY webů, pinterestu atd jsem se rozhodla!

Koupím si v Ikee levný bílý porcelán, na internetu fixu na porcelán a svůj porcelán si namaluju! A budu mít porcí lán!

Za největší výhody tohoto rozhodnutí považuji následující:

Cena – bílé nádobí v ikee seženete za pár korun. Detailně, klasický mělký bílý talíř zde pořídíte za 69 Kč (http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/70258949/), hluboký za 49 Kč (http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/50146284/ 

Cenově zatím dobrý, ne? 

A to jsem ani ještě nezmínila misku (http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/80258915/) za 15 Kč. 

K tomu si připočítejte, že jedna fixa na porcelán stojí do stovky. 

Originalita – nikdo takový porcelán prostě nemá. Pokud teda všichni nevezmete tu stejnou fixu a ten stejný porcelán a nenamalujete si na ten svůj přesnou kopii toho mého. Což, proč by člověk dělal, žejo, když je na světě tolik různých vzorů, barev a témat k namalování.

Tvořivost - člověk se u toho tak nějak vyblbne. Uvidí za sebou kus své práce, svůj výtvor, což v dnešní době, kdy spousta lidí pracuje u počítače a výsledkem práce jsou pro ně papíry a data, má na psychiku velmi ozdravný účinek. 

Dostupnost – když se vám nějaký ten kousek rozbije, prostě si seženete bílou náhradu, vezmete fixu a opět talíř pomalujete. No není to nádhera?

Dostupnost II. Musím ji zmínit ještě jednou. Protože bílého porcelánu je všude mraky a hejna a jsem si celkem jistá, že už nějaký máte také doma. Dá se prostě koupit všude, za pár korun.  Různých tvarů, velikostí, barev. A můžou vám ho lidé kupovat jako dárky. Levné a využitelné.
Už známe všechny výhody a úžasnost celého nápadu, teď ještě, jak na to?

Potřebujeme:
  • Bílý porcelán (nebo světlý a v podstatě jakýkoliv, na kterém vám vyniknou barvy)
  • Fixy na porcelán
  • Troubu
  • Vodku (líh) a vatové tamponky

Jak na to:
Vezmeme porcelán a odmastíme ho – přejedeme vatovým tamponkem namočeným ve vodce či lihu. Necháme uschnout či vysušíme papírovým kapesníčkem.


Pořádně protřepáme fixu a necháme stéct barvu (nové fixy mají hrot bílý, ještě nepoznamenaný barvou).Namalujeme si na porcelán, co chceme. Je možné si předznačit ornamenty tužkou, či malovat jen tak.


Osobně nejsem zrovna typ člověka, který by byl s potěšením schopný (a ochotný) malovat obrázek chlapce hrajícího si s kobrou na zrnko rýže, jako staří čínští umělci. 

(zdroj: http://www.odditycentral.com/pics/the-amazing-rice-grain-artworks-of-chen-forng-shean.html)

Mám ráda jednoduché vzory, co nevyžadují mnoho titěrné práce a čiší z nich lehkost a hravost. Což puntíky splňují dokonale.

Barvu jsem si vybrala červenou, protože se mi nejen bude krásně hodit do mé budoucí kuchyně, ale také protože dětství na chalupě, to je pro mě kouřící se kakao z bílého, buclatého hrníčku s červenými puntíky. 

A nejspíš jsem se tu stala obětí reklamy, protože....pamatujete?

¨
(zdroj: http://zena-in.cz/clanek/rozzarte-sychravy-podzim-oblecte-se-do-veselych-puntiku-a-oslavte-s-nami-mesic-granka)

A tak puntíkuju….


…a puntíkuju…

…a puntíkuju i na třicet let starý plecháček.


Když se při malbě spletete, či se vám prostě nelíbí, je možné barvu opět setřít tamponkem namočeným v lihu.

Až budete s výrobkem spokojeni, nechte ho cca 4 hodiny vyschnout.

Pak vložte do trouby, zapněte ji na 160°C a nechte nádobí péct hodinu a půl. Troubu vypněte a nádobí nechte úplně vychladnout.

Hotovo :) 

Nádobí používejte úplně normálně, na fixách píšou, že vydrží i mytí v myčce. To za vás odzkoušet nemohu, myčku nevlastním. Časem :) 

Výsledky mého puntíkování na nádobí, co zrovna bylo doma je zde:



A pro nového člena domácnosti jsem vyrobila mističky na vodu a jídlo. 



Už nemám co pomalovávat, všechno bílé už má makově červené kropenatění a puntíky.

Takže malujte, tvořte, bavte se a užívejte!!

H.








Žádné komentáře:

Okomentovat