úterý 14. července 2015

Meruňkové marmeládování a další tipy na zpracování meruněk

Minulý víkend jsme s přáteli strávili na prosluněné jižní Moravě, ve Velkých Pavlovicích. Většina z nás sem přijela za degustací místních vín v rámci akce Otevřené sklepy – Víno v oranžovém, ne však já. Zaslechla jsem, že se zrovna koná také meruňkobraní a tak jsem vyrazila se dvěma přepravkami, s nadějí, že se k nám na sever budu vracet s krásně oranžovo červenými, voňavými, sluncem políbenými meruňkami od nějakého místního farmáře. Na Moravě jsem se dozvěděla, že meruňkobraní neznamená, že prodávají meruňky, ale že se pije na oslavu dozrání a česání meruněk. Další dětský sen zničen.


Ačkoliv se neuskutečnila moje představa vesnických trhů s meruňkami, nakonec to dopadlo ještě lépe, než jsem si představovala! Meruňky jsme si totiž společně s jedním farmářem/vinařem natrhali sami přímo ze stromů. Domů jsem si přivezla 36 kilo. A to už je pořádná hora meruněk!


Jedna ze dvou beden meruněk, co jsem si přivezla domů...




Doma vyvstala klasická otázka – co s nimi. Velkou část jsem vypeckovala a zamrazila – na budoucí zmrzliny, až mi dorazí můj vymodlený superextramixér. Část meruněk prošla naší sušičkou ovoce. Udělala jsem klasicky meruňkové knedlíky, které miluju úplně nejvíc ze všech sladkých knedlíků. Došlo také na meruňkové marmelády, dokonce i meruňkové čatní s koriandrem a experiment s meruňkovým sirupem. Vše je vynikající! 


Vždy to začalo mísou plnou nádherných meruněk...


Marmeládování
Na marmelády jsem našla spoustu receptů, z nichž jsem si vzala základ - ovoce a cukr. Někdo přidává kyselinu citronovou, někdo speciální prostředky na želírování. Já se však držím hesla - v jednoduchosti je krása. Zaexperimentovala jsem si také s množstvím cukru, avšak u meruněk se nejvíce osvědčila sladká varianta. 

Dokonce mi v jednu chvíli ten cukr přišel až moc a tak jsem zkusila také zavařování bez cukru s pomocí soli – výsledek je zajímavý. (Můj chlapec mi tvrdí, že slovo „zajímavý“ se používá vždycky, když se nechce říct, že je to fakt divný). Zavařování s pomocí soli se pokusím ještě více vylepšit a recept dám někdy příště, asi s jiným (více cukernatým) ovocem. Na meruňky to nemůžu vyloženě doporučit. 

Základní poměr na moje marmeládování
  •            1 kg ovoce
  •            500 g cukru (obyčejný či želírovací, podle toho jak chcete hustou marmeládu)

Jak na to:

Meruňky umyjeme, vypeckujeme, odměříme 1 kg ovoce a 500 g cukru a smícháme. Vše necháme odležet přes noc (může být i déle). 

(Ty hnědé tečky, které vidíte na fotce jsou vyšrábnutá semínka z vanilkového lusku.)

Meruňky pustí šťávu, nebudou se připalovat a zkrátí se tak také nutná doba vaření.

Přivedeme směs k varu a vaříme cca 10 min. Nepoužívala jsem mixér, jelikož mám ráda kousky ovoce v marmeládách, jen jsem dřevěnou špachtlí při promíchávání meruňky jemně přimačkávala ke stěně hrnce.

Nakonec naplníme do sterilizovaných sklenic (viz tipy a triky na konci článku), obrátíme víčkem vzhůru a po 10ti minutách obrátíme zpět.

Hotovo :)


Zamrazení
Na mražení potravin není nic zvláštního, že ano. Jsem si taky dokonce dost jistá, že většina z vás ví, jak zamrazit ovoce tak, aby nebylo zmražené v jedné velké hroudě, ale aby bylo stále „sypké“ a mohli jste si odsypat tolik, kolik zrovna potřebujete. Nicméně, kdyby náhodou…


Doma mě naučili, že pokud chci ovoce zmrazené v jednotlivých kouscích, musím je nejdříve „předmrazit“ na ploše. Já to dělám tak, že si vezmu talíř či prkénko a pokryju ho igelitovým sáčkem. Na sáček nakladu ovoce (v tomto případě meruňky) tak, aby se moc nedotýkaly. A nechám mrazit. Po pár hodinách ovoce sesypu do uzavíratelných sáčků a až budu chtít dělat domácí zmrzliny či péct v zimě meruňkové koláče, prostě si odsypu, kolik budu potřebovat.

Sušení ovoce
Sušení ovoce je jedním z nejstarších způsobů uchovávání ovoce a taky to není žádná věda. Umýt, vypeckovat, naskládat do sušičky, zapnout, vypnout, hotovo. Tuhle várku jsem se snažila sušit co nejšetrněji, aby byla přímo raw (tj do 42°C) a taky to pár dní trvalo. 

Meruňky před sušením

Usušené meruňky
 

Z meruněk se dá dělat spousta geniálních věcí. Například meruňkové knedlíky, meruňková šťáva a meruňkové čatní. Ale o tom zase až někdy příště :)

Tipy a triky:
  • Do marmelády můžete libovolně přidat další přísady. Na jednu várku jsem přidala vanilku, do druhé asi dva panáky rumu. Chtěla jsem dosáhnout příjemného vánočního aroma a díky alkoholu se také prodlouží trvanlivost výsledného produktu (pokud všechen nevyvaříte dlouhým vařením :))
  • Nejlepším způsobem sterilizace nádob k navařování je jejich „upečení“ v troubě. Prostě je jen vymyjete vodou se saponátem, opláchnete, dáte do trouby a „pečete“ na 100°C (mírně nad) po dobu cca 10ti – 15ti minut. Pozor při vyndávání a plnění – jsou horké!
H.





Žádné komentáře:

Okomentovat