neděle 25. října 2015

Francouzský ořechový koláč


Protože voní podzimem. A protože - jestli máte vážně štěstí, máte na zahradě ořešák (jako Bára) a nemusíte si ořechy draze kupovat. Nebo ho máte u babičky, u cesty, či vám na zahradu čouhají sousedovic větve (jako nám). A do třetice – protože tohohle zázraku se prostě užerete.


Potřebujeme: 

  • mouku
  • vejce (4 ks)
  • cukr
  • ořechy
  • máslo




Jak na to:

Nejprve si uděláme těsto. Smícháme 250 g mouky, 125 g másla, jeden žloutek (bílek si schovejte), hrst cukru a pár lžic vody. 


Vznikne nám asi takováto hmota: 



Podle potřeby přidáme pár lžic vody a hněteme, dokud z těsta nemáme jednolitou kouli. Tu necháme cca půl hodiny odpočinout, ideálně v lednici. 


Po půlhodince si vezmeme formu na koláč (já mám plastovou, vůbec jí nevymazávám, ale řiďte se vlastními zkušenostmi s pečící nádobou, kterou zvolíte). Cca 2/3 těsta do formy vmačkám. Zbytek nechám na mřížky.


Dokud to nevypadá takhle:


Přicházejí na řadu ořechy. Ty si nadrtíme (250 g). Já používám mixér, ale jakkoliv je nadrťte na menší kousky. Asi na takovéhle: 


Vezmeme tři vejce, oddělíme bílky od žloutků a žloutky si zatím necháme vedle. Smícháme tyto tři bílky a bílek, který jsme si schovali při tvorbě těsta. Šlehačem je vyšleháme na tuhý sníh. (Jo, byl to super nápad fotit bílý sníh v bílé míse... :))


Smícháme ořechy, žloutky, cukr dle chuti (já dávám cca 100 g) a našlehané bílky. Výsledná hmota vypadá... malinko zvláštně :)


Vylijeme ji do formy na koláč, kde už máme těsto. 


A teď si ze zbylého těsta vyválíme háďátka, ty umístíme na koláč a do vzniklých otvorů můžeme dát ořechy na ozdobu. 


Pečeme cca půl hodinu na 180°C.


Garantuju Vám, že po tomhle jednoduchém koláči vás budou všichni provolávat cukrářem roku. Můj chlap, co sladké fakt nejí, se mě dneska ptal, kdy tenhle koláč zase upeču. A to jsem minulý víkend pekla dva. Takže asi tak :))

 H.

PS: Tenhle koláč jsem nevymyslela, ale inspirovala jsem se zde (klikněte sem).









2 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Wow, tohle by byla super zmena po vsech mych litych buchtach na 1000 zpusobu. Jenze ja tu nemam tu potrebnou urodu vlasskych orechu.... Ale uz se tesim, az ho jednou v Cechach vyzkousim s orechama z nasi zahrady!

    OdpovědětVymazat